Mimpi Dr. Haron Din Jumpa Nabi Muhammad
saw, Satu penceritaan dan kisah mimpi yang sangat menyentuh hati. .
Terdapat hadith sohih yang menyebutkan :-
وَمَنْ رَآنِي في الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فإن الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ في صُورَتِي
Ertinya
: Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi) , maka ia
sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu) menyerupai
gambaranku” ( Riwayat Al-Bukhari, 1/52 ; Muslim, no 2266, 4/1775 )
Dalam hadith yang lain pula disebutkan :-
من
رَآنِي في الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فإن الشَّيْطَانَ لَا يَتَخَيَّلُ بِي
وَرُؤْيَا الْمُؤْمِنِ جُزْءٌ من سِتَّةٍ وَأَرْبَعِينَ جُزْءًا من
النُّبُوَّةِ
Ertinya
: “Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi), maka ia
sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu)
menyerupaiku, dan mimpi seorang mukmin adalah satu juzuk dari 46 juzuk
dari kenabian” ( Riwayat Al-Bukhari, 6/2568 )
Dalam
mentafsirkan hadith ini, para ulama telah terbahagi kepada tiga
kelompok. Apabila saya utarakan tiga pendapat ini, inshaAllah jawapan
kepada soalan anda akan terjawab.
Kumpulan pertama : Antara yang tergolong dalam kumpulan ini adalah pakar tafsir mimpi Muhammad Ibn Sirin, Al-Qadhi Iyadh dan lain-lain,
Mereka berpendapat bahawa hadith di atas terikat
dengan samanya wajah dan bentuk Rasulullah yang dilihat dalam mimpi
dengan apa yang diriwayatkan atau yang dilihat semasa hayat (bagi
sahabat nabi). Jika ia sama sifatnya, dan perwatakkannya, di ketika itu
ia adalah wajah benar-benar Nabi SAW, jika bercanggah, maka ia bukanlah
Nabi SAW.
Ini
bermakna, hadith di atas tidak ‘mutlaq’ kepada semua bentuk wajah yang
dilihatnya. Ia hanya benar-benar wajah Nabi jika sifatnya sama dengan
apa yang diriwayatkan.
Bagi para sahabat Nabi, apa yang dilihat mestilah sama dengan wajah Nabi yang diketahui mereka.
Dalil
yang diutarakan oleh kumpulan ini adalah hadith lain yang diriwayatkan
oleh Al-Hakim dan disebut oleh Ibn Hajar Al-Asqolani iaitu seorang
lelaki telah bermimpi bertemu Rasulullah SAW, lalu ia menceritakannya
kepada Ibn ‘Abbas r.a, Maka Ibn Abbas bertanya : “Sifatkan apa yang kamu
lihat” Maka, ia berkata : “Aku menyebut hasan Bin Ali, lalu aku
menyerupakan dengannya” . Ibn Hajar berkata sanad hadith ini adalah
baik. (Fath al-Bari)
Jika
di ambil pendapat kumpulan ini, mimpi yang sebagaimana anda tanya tadi
adalah mimpi yang tidak benar kerana tubuh baginda SAW tidak gemuk dan
tidak mungkin ia melakukan perkara ‘aib dan tidak bersopan. Ia juga
bukan Nabi SAW kerana mustahil Nabi akan menyuruh sesuatu yang
bercanggah dengan tuntutan Al-Quran.
Kumpulan Kedua : Antara ulama kumpulan ini adalah Imam An-Nawawi, Al-Mazari dan lain-lain.
Kumpulan
ulama ini berpendapat hadith di atas umum bagi semua orang samada yang
pernah melihat Nabi semasa hidup (seperti sahabat) atau yang tidak
pernah (seperti kita semua). Semua jenis mimpi Rasulullah SAW adalah
benar sebagaimana maksud hadith tadi.
Hasil
dari pendapat ini, apa saja yang dilhat dalam mimpi dan mendapat ilham
atau apa jua perasaan bahawa ia adalah Nabi SAW, maka benarlah mimpi itu
dan itulah Nabi SAW.
Imam
Ibn Hajar ketika mengulas pendapat Imam Nawawi ini berkata perlu
diingat bahawa Muhammad Ibn Sirin adalah Imam dalam bab ta’bir mimpi
manakala pandangan Al-Qadhi ‘Iyadh pula adalah sederhana dan baik.
Berdasarkan kepada pendapat ulama kumpulan ini, mungkin benarlah anda telah melihat Nabi SAW di dalam mimpi itu.
Kumpulan ketiga : Antara
ulama dari kumpulan ini adalah Ibn Juzay dan Syeikh Mustafa Az-Zarqa, (
Al-‘Aql wal Fiqh Fi Fahmi Al-Hadith An-Nabawi, hlm 25 )
Syeikh
Mustafa Az-Zarqa berkata setelah beliau membuat analisa seluruh
pandangan ulama, ia mengatakan memang secara zahirnya kelihatan hadith
di atas seolah-olah menjamin semua wajah Nabi (sebagaimana ilham
seseorang) yang dilihat dalam mimpi itu adalah wajah Nabi yang
sebenarnya tetapi setelah melakukan analisa tafsiran para ulama,
jelaslah hadith tadi tidak memberi jaminan untuk semua.
Malah
jaminan benarnya Nabi yang dilihat dalam mimpi itu adalah khas bagi
para sahabat baginda SAW yang mengetahui dengan jelas rupa para Nabi.
Adapun,
bagi individu yang tidak pernah melihat Nabi semasa hayat, mereka tidak
termasuk dalam jaminan hadith « syaitan tidak boleh meyerupaiku »
Ini
kerana kita tidak tahu wajah sebenarnya baginda SAW, maka mungkin
sahaja Syaitan membentuk satu wajah yang tidak kita ketahui lalu
mendatangkan perasaan atau (ilham kononnya) bahawa ia adalah Nabi.
Syaitan
memang tidak boleh menyerupai nabi SAW tapi dalam hal ini, ia hanya
menyerupai sebuah wajah lain lalu mendakwa ia nabi, dan kita tidak
mengetahuinya.
Lebih
merbahaya apabila gambaran itu memberi mesej dalam bentuk cakap atau
tindakan yang tidak sesuai dengan watak sebenar baginda SAW.
Syeikh
Mustafa Az-Zarqa juga menegaskan, jika seseorang merasakan ia mimpi
Nabi di zaman ini, maka ia tiada jaminan apa yang dilihatnya adalah Nabi
SAW, ia terbuka untuk benar atau salah. Oleh kerana itu, mimpi orang di
zaman ini adalah sebuah mimpi biasa yang terbuka kepada permainan jahat
Syaitan, monolog dalamannya ataupun mimpi benar orang soleh yang dapat
melihat wajah Nabi sebenar, tapi tidak termasuk dalam jaminan hadith
tadi. ( Al-Aql wa al-Fiqh, hlm 27)
Ini samalah macam mimpi buruk yang dialami seorang sahabat Nabi:
يا
رَسُولَ اللَّهِ رأيت في الْمَنَامِ كَأَنَّ رَأْسِي قُطِعَ قال فَضَحِكَ
النبي وقال إذا لَعِبَ الشَّيْطَانُ بِأَحَدِكُمْ في مَنَامِهِ فلا
يُحَدِّثْ بِهِ الناس
Ertinya
: “Wahai Rasulullah aku telah nampak dalam mimpiku seolah-olah kepalaku
dipenggal. Maka Nabi SAW tertawa mendengarnya lalu berkata : Apabila
Syaitan mempermainkan seseorang darimu ( dengan mimpi-mimpi begini)
dalam tidurmu, maka janganlah kamu menceritakannya kepada orang lain” (
Riwayat Al-Bukhari)
Nabi juga menyebut :
الرُّؤْيَا
الصَّالِحَةُ من اللَّهِ وَالْحُلْمُ من الشَّيْطَانِ فَمَنْ رَأَى شيئا
يَكْرَهُهُ فَلْيَنْفِثْ عن شِمَالِهِ ثَلَاثًا وَلْيَتَعَوَّذْ من
الشَّيْطَانِ فَإِنَّهَا لَا تَضُرُّهُ
Ertinya
: Mimpi yang baik ( dari orang soleh) adalah dari Allah SWT dan mimpi
(buruk) adalah dari Syaitan, barangsiapa yang telah melihat sesuatu
(mimpi) yang tidak disukainya, hendaklah ia meniup ke kirinya 3 kali dan
beristi’azah (meminta perlindungan dari gangguan syaitan), kemudian
mimpi itu tidak akan memudaratkannya” ( Riwayat Al-Bukhari, 6/2568)
Kesimpulan
Setelah
melihat kepada tiga kumpulan ulama ini, saya kira pandangan ketiga
adalah gabungan kedua-dua kumpulan di atas, huraiannya adalah paling
dekat dengan hati, minda dan keyakinan saya. Wallahu ‘alam. Justeru
menurut pandangan saya, mimpi anda tidak benar dan ia bukannya gambaran
Nabi SAW dan arahan tadi juga tidak benar sama sekali.
Hadith jaminan benarnya nabi di dalam mimpi tadi juga tidak terpakai dalam hal mimpi yang anda sebutkan itu. Wallahu’alam.
Perlu
difahami, setiap orang mampu mendapat mimpi Nabi SAW tetapi dengan ia
hanya benar jika bertepatan dengan sifat yang terdapat dalam
hadith-hadith sahaja. Selain dari itu ia bukan nabi dan tiada
percanggahan dengan hadith nabi tentang sesiapa yang melihatkau dalam
mimpi maka ia telah melihatku.
No comments:
Post a Comment